סטוריטלינג לסטארטאפ: 4 טיפים מעולים – אל תפספסו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

 

דמיינו סיטואציה, אתם יוצאים לבילוי במסעדה, מתניעים את הרכב אבל לא ממש יודעים מה בא לכם לאכול, האם המסעדה פתוחה, האם צריך להזמין מקומות מראש וכו'… כך נראה יזם ללא סטוריטלינג.

טוב, אבל כאן אנחנו לא מדברים על אוכל, אלא על משהו הרבה יותר קריטי – סיפור מותג (Storytelling) המשמש למגוון רחב של מטרות; לשליחת חומרים לצורך גיוס ממשקיעים, שליחת מידע ליח"צ להכנת כתבה עיתונאית, לגיבוש קונספט ליצירת קמפיינים שיווקיים, להכנת כתיבת תוכן לאתר ובעצם סוג של תוכנית עסקית, רק הרבה יותר סיפורית וממוקדת.

אז מה זה סטוריטלינג?

במילים הכי פשוטות שיש – סיפור שמסביר בצורה מעניינת את הרעיון שלכם, רק שבסטארטאפים הסיפור קצת שונה ויכיל אינפוטים טכנולוגיים המפארים את המיזם. דרך הסיפור אפשר להשפיע על המשקיעים ולאפשר לכל אדם שקורא את המלל להתחבר למיזם. בד בבד, נוכל גם לגעת בכאב של הלקוחות הפוטנציאלים ולשאוב אותם פנימה. אבל לא רק,  אנחנו כיזמים נוכל לגשת למיזם בצורה שונה, ולא רק 'טכנולוגית' ומשעממת.

מה ההבדל בין סטוריטלינג לפרופיל חברה?

הרבה לקוחות שואלים אותי מה ההבדל בין סטוריטלינג לבין פרופיל חברה, הרי שניהם נועדו למטרה אחת – להסביר מהו המיזם. אבל, כאן למעשה טמונה התשובה. פרופיל חברה באמת נועד להסביר מה החברה עושה, ואילו Storytelling מספר מה החברה עושה ומוטמעים בו אלמנטים סיפוריים המחברים אליו את הקורא. למעשה, בסיפור אנחנו מדברים יותר אל הרגש ופחות להיגיון, וזה היופי בסטוריטילינג לסטארטאפ.

לכל רעיון יש פוטנציאל, רק צריך לספר אותו נכון

אתם בטח תסכימו איתי שלכל רעיון של יזם יש פוטנציאל, רק צריך לספר אותו נכון, מדויק ופשוט לבחור את המילים הנכונות. אגב זה נכון גם לספיץ' מעליות המוכר, גם כאשר אנו נפגשים עם יזם, לקוח ואפילו נפגשים עם חברים ומספרים להם על המיזם שלנו. אז כן… עלינו להיות ברורים, חדים והכי חשוב קצרים, כי ברוב המקרים יש לנו "זמן קצוב" ועלינו לספר בצורה קצרה ותמציתית על המיזם. אבל מה שלא פחות חשוב הוא לייצר סקרנות כדי לגרום למי שמקשיב לנו גם להיות 'איתנו' וגם לרצות לשמוע עוד בהמשך.

Storytelling מסייע גם למצבים שנדרשים לספר על המיזם ומאפשר ליזמים לזקק את המידע הכי חשוב במיזם, וגם לייצר סיפור קצר ומעניין סביבו.

לא פעם, לאחר שכתבתי סטוריטלינג ליזמים, הדבר הכי מיוחד והמשמעותי שיצא מזה הוא שפתאום הם הצליחו לספר מה המיזם עושה ואיזה פתרונות הוא מייצר בצורה פשוטה וסיפורית, כך שגם החברים הקרובים שלהם סוף סוף הצליחו להבין מה הם עושים ואיך הטכנולוגיה המורכבת (ככל שתהיה) עובדת. זהו בהחלט עוד יתרון משמעותי ליזמים, הרי הרבה מתקשים לספר בצורה קצרה ומממוקדת על הרעיון שלהם.

אז איך עושים את זה נכון?

אפיון מקדים

פעמים רבות יזמים 'רצים' לסיפור, עוד לפני שמאפיינים כיצד הדפים יראו מבחינת חלוקה. אז ראשית, עלינו לחשוב למי המידע מיועד – לדוגמה למשקיעים, לחברות שנרצה לגייס למיזם, ללקוחות קצה וכו'. ההמלצה היא לייצר Storytelling אחד המכיל 3-4 דפים וכל פעם לגזור ממנו את המידע שנרצה להציג, לערוך מעט ולהתאם את הטקסט לקהל היעד אליו נרצה לשלוח את הסיפור.

דוגמה לאפיון:

  • דף 1 – מספר על המיזם, המייסדים וכו'.
  • דף 2 – הטכנולוגיה הקיימת.
  • דף 3 – איך זה עובד?
  • דף 4 – היתרונות של המיזם.

לייצר סיפור שיגרום לקהל היעד להתחבר אליו

אחרי שסיימנו לאפיין את הסטוריטלינג, עוברים לשלב מציאת הסיפור המעניין. עלינו לחשוב מה יכול לעניין את קהל היעד שלנו, מה יגרום לו להישאב פנימה ולרצות לדעת עוד. לדוגמה, מיזם המתמחה בפיתוח מערכת למיגור אלימות בגני ילדים יוכל לייצר סיפור סביב נושא "אלימות בגנים", המקרים שקראו בעבר, ולשלב מסרים המדברים בשפה של בעלי גנים  וההורים. בקיצור, חשוב לייצר סיפור שיהיו לקהל היעד קל להתחבר אליו.

עוד כמה עקרונות חשובים בעניין זה:

  • אל תמכרו כלום חוץ מהסיפור שלכם.
  • ספרו בגובה העיניים, ללא אלמנטים דמיוניים.
  • חשוב לייצר סיפור אמין מאוד.
  • שלבו סיפור אישי של בעלי המיזם.

התמקדו בבידול של המיזם שלכם ביחס למתחרים

לאורך כל הסיפור  התמקדו בבידול ובייחודיות של המיזם שלכם ביחס למתחרים או לטכנולוגיות דומות, על מנת לסקרן את הקורא ולגרום לו להבין שמדובר במשהו חדשני, מהפכני כזה שלא דומה לשום דבר אחר. אתם וודאי יודעים שתחום היזמות דיי רווי, וקשה מאוד לפתח או למצוא רעיון שאינו קיים,  אלא נוכל להציג את המיזם שלנו כמשהו יותר טוב שבה להחליף משהו אחר.

לדוגמה, אם נחשוב על זה – אפליקציית WAZE, היא לא המצאה גאונית, הרי היו קיימים לפניה מכשירי GPS, מפות של גוגל ועוד מגוון תוכנות דומות, אך היא עדיין הצליחה בגלל הייחודיות שלה על פי אחרים.

בקיצור, גם אם קיים מוצר/מערכת/רעיון דומה בשוק, חשבו במה המיזם שלכם יותר טוב, מה מייחד אותו ונסו "לפמפם' את המסרים לאורך כל הסיפור, ואפילו לבנות סיפור סביב הייחודיות שלכם.

לחלק את הסיפור בצורה נכונה

כשאני אומרת לחלק, אני לא מתכוונת לנושאים, אלא לסדר נכון את הטקסט בצורה ויזואלית, ובקיצור להימנע מבלוק של טקסט מאיים ופסקאות קצרות וארוכות, אלא יותר אחידות מבחינת כמות מילים בפסקה. נסו לשלב בסטוריטלינג בולטים, פסקאות קצרות עם כותרות משנה, הפרדות בין הפסקאות ובעצם מאוד דומה לחלוקה של הכתבה הזאת ובכלל בכל כתבה עיתונאית שאתם רואים ברשת. המטרה היא לאפשר לקורא "לסרוק" את הכתבה עם העיניים ולהבין שמדובר בטקסט קליל. כמובן שמידע חשוב על המיזם כדאי להדגיש או לצבוע בצבע שונה כדי שיבלוט לעין.

זהו! מקווה שעזרתי.

נעים להכיר (סליחה שאני עושה את ההיכרות בסוף) אני אתי דהאן, מומחית לכתיבה אסטרטגית שיווקית מעל 8 שנים.

אני אוהבת לכתוב סיפורים מרגשים שהופכים מתעניינים ללקוחות משלמים. אשמח לכתוב את הסיפור שלכם, מבטיחה לייצר את המרגש ביותר!

 

אודות

מחפשים את המילים המדויקות? בואו נעשה את זה ביחד.

זה אני, אתם והמילים.

שירותי כתיבת תוכן לאתרים מתחיל באפיון מקצועי, להבנת ערכי המותג, הדרישות והציפיות. יחד נבנה שפה שמדברת לקהל היעד ומניעה לפעולה.

מאמרים אחרונים

עקבו

אני זמינה בשבילכם, תשאירו לי פרטים!