שיטות השיווק המפתיעות של איקאה ואיך זה קשור לכתיבת תוכן שיווקי טוב

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

מידי שנה איקאה יוצאת בסייל מטורף הזוכה לסיקורים רבים בכל אתרי החדשות בכל רחבי העולם, נראה שבהחלט מדובר על קריאייטיב חריף, כזה שגורם לתורים ממושכים בכל סניפי הרשת בעולם. בואו נראה איך היא עושהה את זה ומה יש לבעלי עסקים ללמוד ממנה.

כולנו מכירים היטב את הקונצפט הגאוני של איקאה. מרבית המוצרים מוצעים למכירה כשהם ארוזים באריזת קרטון מרובעת בשיטת "עשה זאת בעצמך" אשר כבשה צרכנים בכל רחבי העולם ומאפשרת לנו לרכוש מוצרים זולים, מבלי הצורך בתשלום הובלה. איקאה החלה את דרכה בשנת 1943 בשוודיה והמייסד שלה הוא אינגוואר קמפראד. הרשת מחזיקה בכ- 375 סניפים ב- 47 מדינות ברחבי העולם ובעיקר בארה"ב, אירופה, קנדה, אוסטרליה, אסיה ועוד. איך שלא תסתכלו על זה, מוצרי איקאה הפכו לאייקון תרבותי המופיע כמעט בכל בית או עסק בעולם.

סיפור סינדרלה עם סוף מפתיע
בשיטוט בחנויות איקאה, קשה מאוד לנחש את סיפור ההקמה של המותג, סוג של סיפור סינדלה, עם סוף מוצלח. הוגה הרעיון היה אינגוואר קמפראד, שהחל את דרכו בעולם הריטל רק בגיל 17 ופתח חנות "כולבו" בסמוך למקום מגוריו בשוודיה, אשר החלה למכור ציוד משרדי ומוצרים שונים לבית במחירים זולים ביחס לשוק, כמו גרביים, עטים, שעונים וארנקים.

בהמשך שולבו בחנות הכולבו רהיטים של ספקים חיצוניים, עד שבשנת 1955 החלה איקאה לעצב את הרהיטים בעצמה. המוטו הבסיסי שלה היה ועודנו עד היום- פשוט לספק את כל סוגי הרהיטים במחירים סבירים.
בהמשך הדרך פתח אינגוואר קמפראד, מייסד איקאה מחסן גדול שעד היום משמש כהשראה לעיצוב סניפי הרשת בעולם. אבל לא רק המחסן משמש כהשראה לנעשה כיום בסניפי הרשת, אלא גם לקטלוג המוכר והאהוב אותו אנו מקבלים לפתח ביתנו יש היסטוריה מכובדת. עוד בשנת 1945 פרסם קמפרד בעיתון מקומי את העסק החדש, וגם הכין קטלוגים למשלוחים ובהם מוצרים בעלות ייצור, ממש בדומה לקטלוג הקריאייטיבי שאנחנו מכירים.
בתחילת הדרך חוותה איקאה קושי תחרותי עצום עם המתחרים סביב, מכיוון שמכירת המוצרים הייתה דרך קטלוג, ואספקתם הייתה ממחסני החברה, ללא אפשרות לחוש את המוצרים פיזית. מה שהסדיר את התחרות הוא פתיחת חלל התצוגה הראשון של איקאה, זה שזהה למה שאנחנו מכירים היום.

לראשונה הלקוחות יכלו לראות את המוצרים ולגעת בהם לפני הזמנתם, מה שלא היה בעבר. אסטרטגיה זו אומנם פתרה את בעיית התחרותיות שאליה נחשפה איקאה, אך ההצלחה המהירה הובילה גם לחרם שזמנו המתחרים שלה, וגם שלילת השתתפות איקאה ביריד סחר שהתקיים בזמנו בסטוקהולם. כתוצאה מכך החלה איקאה בעיצוב עצמי של רהיטים שגרר לבידול על פני המתחרים, להוזלה נוספת במחיר ותרם לאיכות וליופי ויזואלי. אותו בידול בהחלט הורגש בקריאייטיב, כתיבת תוכן לאתר, כתיבה שיווקית ובמסרים ששידר המותג בכל מקום.

מסרים עקביים ועיצוב משכנע

רק נזכיר שחנויות איקאה זהות זו לזו ובנויות בקונצפט של קופסאות גדולות, שהלקוחות עוברים ביניהן בכיוון אחד עם חיצים על הרצפה, אוספים את המוצרים ממחסן גדול ומגיעים לקופה. בין 'הקופסאות' והמעברים, לא פעם ניתן לשמוע זוגות מתווכחים על בחירת הצבעים וסוג הרהיטים, הם פוסעים בחדרי תצוגה השונים בהם שלל פיתויים ואפילו חדרים קטנים מעוצבים בקפידה ומכילים ריהוט, אקססוריז ושלל מוצרים.

שיטת עיצוב 'הקופסאות' לא סתם נבחרה כך, אלא ישנה אסטרטגיה עסקית סביבה. ראשית, בדרך זו ניתן לצמצם את צוות כוח האדם בחנות, הרי הלקוחות בוחרים מוצרים באולם תצוגה גדול ואוספים אותם באופן עצמאי מהמחסנים. כדי למקסם את חווית הקנייה ללקוח, ברוב סניפי איקאה קיימות מסעדות המציעות לרוב אוכל שוודי, המאפשר לנוח מעט ממסע הקניות ולצבור כוחות מחודשים להמשך הקניות.

קונים ואוספים בקלות

מהם השמות המסתוריים של המוצרים? בואו נראה

ואם כבר מדברים על חוויה שוודית, וודאי תהיתם לא מעט פעמים מהם השמות המסתוריים של מוצרי הרשת? אז מסתבר שבאיקאה יש שיטה מסורתית המעניקה שמות לאלפי המוצרים שלהם,. אגב, כדאי לדעת ששיטה זו עובדת לפי לוגיקה פנימית ייחודית.
המעצב הראשי של איקאה שהוא ג'ון קרלסון, חשף במהלך אירוע של החברה בניו יורק, שיש לאיקאה יש צוות שלם שתפקידו לבחור את שמות המוצרים מתוך מאגר מידע גדול מתוך לקסיקון השפה השוודית. למשל, הספריות והכונניות של איקאה קיבלו שמות של מקצועות; ספריית EXPEDIT, בתרגום לשוודית: מנהל או בעל חנות. או שמות של עובדים לשעבר ניתנו לכוננית המפורסמת BILLY שנקראת על שם בילי ליקיידאהל, עובד לשעבר באיקאה.

איקאה בישראל

הקונצפט השוויצרי הגיע לישראל בשנת 2001 וזכה להסתערות נלהבת של צרכנים. כיום מחזיקה איקאה בארבעה סניפים מרכזיים בישראל- בנתניה סניף הדגל, ראשון לציון, באר שבע וקריית אתא (ואולי יבנה בקרוב עוד סניף נוסף בפתח תקווה). המחירים ברשת הם עוד דבר שגורם לסיפור של איקאה להצליח בעולם ובישראל בפרט, שהרי ישראלים אוהבים מאוד לקנות הרבה ובזול, ומצד גברים ישראלים אוהבים לבנות ולהרגיש שייכות. למרות שלא מעט נשים מרכיבות בקלות את רהיטי איקאה, ויש יגידו שהרבה יותר טוב מגברים, אבל זה כבר סיפור אחר.

אודות

מחפשים את המילים המדויקות? בואו נעשה את זה ביחד.

זה אני, אתם והמילים.

שירותי כתיבת תוכן לאתרים מתחיל באפיון מקצועי, להבנת ערכי המותג, הדרישות והציפיות. יחד נבנה שפה שמדברת לקהל היעד ומניעה לפעולה.

מאמרים אחרונים

עקבו

אני זמינה בשבילכם, תשאירו לי פרטים!