הסוף לדילמה: מה ההבדל בין מאמר לכתבה?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

את השאלה 'מה ההבדל בין מאמר לכתבה' אני שומעת לא מעט מלקוחות, קולגות, מקדמי אתרים וסתם כך מאנשים. פייר, זה באמת מבלבל. אז אני כאן כדי לשפוך אור על הנושא מנקודת המבט שלי – מקווה שתחכימו.

עם פריצת עידן האינטרנט נולדו באופן טבעי מקצועות שונים: בוני אתרים, מקדמי אתרים, מומחים לניו מדיה, יועצי מדיה, מקדמים ברשתות חברתיות ואפילו אושיות רשת כאלה ואחרים. ניתן לומר שהמכנה המשותף בין מקצועות אלה הוא תוכן שיווקי, משום שתוכן מאפשר לכל אחד מאלה להעביר מסרים לגולש, אם זה באמצעות פוסט, מאמר, סלוגנים, כתבות ועוד כהנה וכהנה.

אם נקפוץ לרגע לתחילת שנות האלפיים, עוד הרבה לפני שנכתבו מאמרי קידום סתמיים, נראה שהיו ברשת מאמרים מקצועיים ומושקעים, ממש סוג של חדי קרן. רופאים, עורכי דין, יועצים ואפילו פרופסורים היו משקיעים בכתיבת מאמרים מקצועיים עם ערך מוסף ואפילו מרתקים. באופן טבעי כאשה הם כתבו את המאמרים, מילות המפתח הוכנסו בהם בלי שרצו בכך, הרי אם אנו כותבים מאמר על גירושין לדוגמה, מן הסתם תהיינה שם מילות מפתח רלוונטיות שגולשים מחפשים כמו "הסדרי ראייה", "מזונות", "עריכת הסכם גירושין", "גישור" וכו'. חברת גוגל נפלה בקסמי המאמרים הללו והחליטה לקדם אתרים לדף הראשון על סמך תוכן מקצועי וענייני. אך לא כל הנוצץ זהב. רבים הבינו את הקונספט והחלו לכתוב מאמרים סתמיים, דחפו בלי סוף מילות מפתח בהגזמה והופ… קפצו למקום הראשון.

לפני שלוש שנים הייתי אצל מאמן אישי די ותיק שכתב מאות מאמרים ברשת בתחום הזוגי, הקריירה וכו', ואף הוציא 12 ספרים. סיפרתי לו שאני כותבת מאמרים ללקוחות כדי להקפיץ להם את הדירוג בגוגל. הוא הגיב: "זה שנים שאני כותב מאמרים ברשת, במשך עשור הופעתי בדף הראשון בגוגל במגוון ביטויים הרלוונטיים לתחום שלי, אך בשנים האחרונות ירדתי בדירוגים, כיוון שמאמנים נוספים כתבו מאמרים סתמיים ועקפו אותי בדירוג".

מסתבר שאותם מאמנים אישיים או מקדמי האתרים שלהם 'דחפו' מילות מפתח למאמרים וקידמו את האתר שלהם. אך גוגל לא נותרה אדישה למצב, והיא עובדת קשה על פיתוח אלגוריתם שיידע לזהות תוכן איכותי, והוכחה לכך היא הציוץ האחרון שהוציאה בטוויטר שבו גוגל מעבירה מסר חד משמעי לבעלי אתרים – עליהם ליצור תוכן איכותי שמשתמשים מחפשים. לקריאה בהרחבה על הודעת גוגל שפורסמה בטוויטר בחודש אוגוסט האחרון תוכלו לקרוא כאן.

אבל לא אכנס אתכם לנושא קידום אתרים, הרי זוהי תורה שלמה בפני עצמה, סתם תובנות שאני אוספת על הדרך בהיותי כתבת תוכן, וכמובן משתפת אתכם הקוראים שלי.

אז אני מניחה שהבנתם בין השורות מהו מאמר, תכל'ס סוג של מידע אינפורמטיבי ללא נגיעות שיווקיות, כאשר המאמר יכול להיות פשוט לצורכי קידום ללא כל ערך מוסף, או כפי שמכנים אותם בתחום שלנו – 'מאמרים לאלגוריתם של גוגל בלבד'. לומר לכם שאם הלקוח נתקל במאמר לא יהיו לכם בושות, אשקר. לעומת זאת, יכולים להיות מאמרים מקצועיים הדורשים מחקר מעמיק כזה שעובדים על כל פסקה ומשקיעים בהם מחשבה וכתיבה מעמיקה, אך לצערנו פחות רואים אותם ברשת, אם כי באתרים איכותיים או ותיקים תמצאו אותם ודאי תוכלו לזהות את האיכות. אני יכולה לומר לכם שבתקופה האחרונה יותר ויותר לקוחות מבקשים מאמרים מקצועיים יותר ופחות מאמרי ג'אנק.

אז מהי כתבה שיווקית?

כתבה שיווקית היא כתבה שנועדה למכור דבר מה, לתת ערך מוסף לגולשים שיכולה להיות גם טיפים, מדריכים, סקירות, השוואות בין מוצרים, הבדלים בין מוצרים או שירותים, כתבות ראיון  אישיות ועוד. גם אם הכתבה לא נראית לכם שיווקית, יש מאחוריה מסר מסוים שמועבר לגולש. לדוגמה, אם עו"ד לענייני משפחה כותב כתבה בבלוג שלו המדברת על טיפים לעריכת צוואה, הוא למעשה רוצה להראות לגולש את המקצועיות שלו, ובשורה התחתונה לגרום לו ליצור קשר ולרכוש את שירותיו. כך גם השוואות לגבי מוצרים שונים שאנו רואים ברשת. אבל, ישנן כתבות מגזין ניטרליות לחלוטין, סוג של חוות דעת אמיתיות של בלוגרים. אך בעידן שבו אושיית אינסטגרם מצטלמת עם קרם פנים וממליצה עליו לכל העוקבים שלה (ומרוויחה על זה לא מעט), די קשה לי להאמין שבאמת ובתמים אנשים כותבים רק חוות דעת אישית ברשת.

ובאותה נשימה גם כתבות המתפרסמות דרך אאוטבריין וטאבולה נחשבות לכתבות שיווקיות. אותן אגב תוכלו לראות במגוון מגזינים אינטרנטיים ואתרי חדשות בקטגוריה "אולי יעניין אותך גם" ואז רצף של כתבות שיווקיות עם כותרות סופר משכנעות שגורמות לנו להקליק ולקרוא כמו "היכן להשקיע 100,000 ₪ בשנת 2019", או "5 שלבים ברכישת בית". הכתבות תהיינה בנושאי מגוונים כגון השקעות, נדל"ן, ביטוחים ועוד. גם בין הכתבות החדשותיות שאנו קוראים באתרי חדשות תוכלו למצוא כתבות שיווקיות. כדי לזהות אותן תוכלו לראות שכתוב 'מדור פרסומי' ובסוף כתבה שכזאת יהיה צור קשר וגם הנעה לפעולה להשארת פרטי התקשרות, מה שנקרא "ליד חם".

ויש גם כתבות לבלוג ממש נהדרות

כתבות לבלוג יכולות להופיע בבלוגים שונים ברשת, חלקן עוסקות בתחום מסוים כמו בתחום עריכת דין, וחלקן יכולות להיות כתבות שבעלי אתרים מפרסמים בבלוג שלהם באתר כמו טיפים, המלצות, סקירות, מדריכים, מידע מקצועי ועד. אגב, ממש כפי שאני עושה כאן באתר שלי, פשוט כותבת ללקוחות שלי המלצות וטיפים, וכן אני מרוויחה מזה קידום אורגני (שאני מבצעת לבד) וגם חשיפה למקצועיות שלי. כתבות לבלוג הן נהדרות לקוראים (בתנאי שהן איכותיות) וניתן להגיע דרכן ללקוחות פוטנציאלים על ידי שיתוף הכתבה ברשתות חברתיות בדפים העסקיים, בקבוצות רלוונטיות או לדוור לרשימת התפוצה שלכם ניוזלטר עם אוסף כתבות אחרונות.

אז כן, זו לא בושה לומר, אמנם אנו בתור קוראים 'תמימים' רוצים לקרוא מידע קורקטי ברשת, כזה שנכתב ממקום אמיתי, אבל בל נשכח כי כתבות שיווקיות בסופו הן אפיק פרסום נהדר לבעלי עסקים או בעלי אתרים המעוניינים לקדם את העסק שלהם על ידי כתיבה שיווקית והעברת מסרים. וכן, זה עובד רבותי, אז סוס מנצח לא מחליפים.

אהבתם את הכתבה? תעשו עם זה משהו… למשל, תגיבו לי, תכתבו לי, תשתפו או סתם תפרגנו 🙂

 

אודות

מחפשים את המילים המדויקות? בואו נעשה את זה ביחד.

זה אני, אתם והמילים.

שירותי כתיבת תוכן לאתרים מתחיל באפיון מקצועי, להבנת ערכי המותג, הדרישות והציפיות. יחד נבנה שפה שמדברת לקהל היעד ומניעה לפעולה.

מאמרים אחרונים

עקבו

אני זמינה בשבילכם, תשאירו לי פרטים!