איך כותבים כתיבה שוויונית? 5 גישות קלות ליישום כאן בפנים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
כתיבה שוויונית

אתחיל מזה שממש צורם לי לקרוא ברשת תוכן שמיועד לגבר (אני אישה, כן), פשוט גורם לעשות אחורה פנה ולצאת החוצה. אבל למזלי, המודעות של כתיבה שוויונית או כתיבה דו מגדרית נמצאת בשיאה, וגם חברות ענק הבינו שעליהן לייצר קרבה לגולשים ולא לגרום להם לברוח בלי נקיפות מצפון.

כאן בכתבה הבאתי כמה גישות מעולות שיאפשרו לכל אחד ואחת לכתוב כתיבה שוויונית ולחבר את קהל היעד למותג. תתפלאו, זה כל כך קל. אבל רגע לפני שמתחילים, הגיע הזמן להספיק לקרוא לנו ״נקבה״, אז דיי עם זה.

אז מה זה כתיבה שוויונית?

במילים פשוטות, היא כתיבה שמתאימה לכל המינים: לגברים, לנשים ול- א בינאריים. הכתיבה יכולה להיות במגוון תצורות עליהן אפרט ממש כאן, אך חשוב לדעת שכתיבה שוויונית לא חייבת להיות אתם.ן, אלא יש כמה טריקים מעולים שאומנם לא כולם שיא השוויוניים, אך נותנים תחושה נינוחה יותר לנשים, ביחס ל ״תשאיר לנו פרטים״, או ״תלחץ כאן וכאן״, כי אני לא ״אתה״, אני ״את״!!! וכן זה מרגיז.

 

שנתחיל?

1. גישת רבים כולנו יחד

כן אני יודעת, קשה מאוד לייצר כתיבת תוכן שמתאימה לכולם ולכולן, זה דורש מחשבה על כל מילה ולעיתים זה גורם לטקסט להיות פחות קולח. הפתרון במקרה הזה הוא לכתוב בלשון רבים, ממש כמו שכתבתי כאן – אנחנו, לנו, נתקדם ביחד, נוביל אתכם יד ביד וכך הלאה.

אגב, גישה זו מייצרת קרבה אל הגולשים והגולשות, כיוון שהם מרגישים שאנחנו איתם בתהליך, שזהו דבר חשוב מאוד ביצירת קרבה שכל כך חסרה בעולם הווירטואלי. בקיצור, מבחינתי זה הפייבורי.

2. גישת השאלות בזמן עבר

זוהי גישה נהדרת, אבל לא תמיד עובדת בכל סגנונות הכתיבה. בכל מקרה חשוב שתכירו אותה. מדובר על גישה המבוססת על השילוב בין שאלות לבין מילים בלשון עבר והיא פונה לכולם.ן. לדוגמה הצלחת לבצע את ההרשמה? העברת תשלום? יש ברשותך סיסמה? אולי חשבת לעשות כך וכך? כבר נרשמת לניוזלטר המהמם שלנו? אם חיפשת מידע על כתיבה שוויונית הנה לך כאן 🙂

3. גישת הכף סופית

מילים שמסתיימות בכף סופית פונות גם לגבר וגם לאישה, והן מעולות למי שרוצה לכתוב כתיבה דו מגדרית. אלא מה, לעיתים גישה זו קצת מורכבת במילים שמופיעות אחרי ואינן מסתיימות בכ׳ סופית, אבל יש לי לזה פתרון (בפסקה הבאה). האלטרנטיבה הזו מתאימה יותר למשפטים קצרים ופחות לפסקאות מורכבות, אם כי זה עדיין אפשרי עם הרבה עבודה יצירתית. מייד אסביר את כוונתי.

אז ככה, מילים שנגמרות בכ׳ סופית כמו איתך, אותך, אצלך, שלך, דעתך ועוד רבות, פונות לכל המגדרים ויכולות לשמש כפנייה ישירה ללקוחות שלנו. כפי שאמרתי פניה ישירה מקרבת אלינו את הגולש, ולכן היא מומלצת מאוד בלי קשר לכתיבה דו מגדרית. לדוגמה, דעתך חשובה לנו, ניתן להשאיר ביקורת על השירות הניתן.

אז איפה המורכבות? כאשר נרצה לכתוב משפטים ארוכים יותר כמו ״דעתך חשובה לנו, השאר/י פרטים ונחזור אליך״. כאן הסתבכנו עם המילה ״השאר/י״. אבל, אפשר להחליף ל- ״אפשר להשאיר לנו פרטים״ והנה לנו משפט שפונה לכולם.ן.

4. גישת הפועל

עוד אופציה שאני ממש אוהבת היא להשתמש בפועל ולפיו לבנות את המסר שנרצה להעביר לגולש שלנו, ממש כמו שנתתי קודם בדוגמה ״אפשר להשאיר לנו פרטים״. זה יכול להיות גם במקום ״השתמש במוצר בצורה כזאת וכזאת״ > יש להשתמש במוצר בצורה כזאת וכזאת״. דוגמה נוספת: ״קחי לך זמן לעצמך״ > ״אפשר לקחת זמן לעצמך״. לא יודעת עד כמה זה יעבוד בכל סיטואציה, אבל אפשר לנסות.

5. גישת הנקודה או הסלאש

האופציה הפופולרית היא נקודה או סלאש. לדוגמה אתם.ן, את/אתה, תבוא.י, יפים.ות וכך הלאה. זו שיטה נחמדה, אבל אני פחות מחבבת אותה כיוון שהיא הופכת את הכתיבה לפחות קולחת ונעימה לקריאה, אבל זו דעתי, לכו תתווכחו… אם כבר משקיעים מאמץ ומתיישבים לכתוב כתיבה שיווקית קולחת ומעניינת, אני סבורה שבהחלט אפשר להשקיע קצת יותר בכתיבה שוויונית מוצלחת יותר.

ולסיים, בלי טקסט מאולץ, פליז! נכון, כתיבה שוויוניות נעשתה טרנדית ובצדק, הרי היא מחברת אלינו את הגולשים והגולשות ונותנת תחושה הרבה יותר נעימה, אבל כשהיא נעשית בצורה מאולצת ולא קולחת, זה מציק עוד יותר. נסו כמה מהאפשרויות שנתתי כאן בכתבה, אם משהו לא עובד, החליפו גישה. בכל אופן, תמיד אפשר ללכת על הדרך המסורתית והפשוטה ולכתוב ברבים, זה עדיף על כתיבה חד מגדרית (כמובן למוצר/שירות שפונה לכל המגדרים).

רגע לפני שנפרדים,

יש לי דף אינסטגרם מהמם, ״עברית שפה היסטרית״ בו אני מעלה מידי יום טיפים, השראות וים דברים… 

אפשר בהחלט לעקוב >

https://www.instagram.com/eti.dahan.writes/

אודות

מחפשים את המילים המדויקות? בואו נעשה את זה ביחד.

זה אני, אתם והמילים.

שירותי כתיבת תוכן לאתרים מתחיל באפיון מקצועי, להבנת ערכי המותג, הדרישות והציפיות. יחד נבנה שפה שמדברת לקהל היעד ומניעה לפעולה.

מאמרים אחרונים

עקבו

אני זמינה בשבילכם, תשאירו לי פרטים!